Zorgen brug over IJ groeien

Over de smalle Pakhuis-onderdoorgang moeten straks 40.000 fietsers per dag van en naar Noord. FOTO RICHARD MOUW

BEWONERS VREZEN ONVERSCHILLIGE BESLUITVORMING

door Richard van de Crommert, de Telegraaf

Een bewonersgroep uit de stad is bang dat er in het laatste kwartaal van dit jaar onzorgvuldige en eenzijdige besluitvorming plaatsvindt over de aanleg van de brug over het IJ.

De groep heeft zich verenigd op Facebook onder de naam ’Een brug over het IJ, nee dank je’ en telt inmiddels 1477 leden. „We zijn niet tegen een vaste verbinding tussen Noord en de rest van de stad, maar we zijn voor een open IJ”, zegt Peter Wouterse, bewoner van Noord. „Er wordt volgens ons te veel gefocust op een brug. We hopen dat er ook serieus wordt overwogen om een tunnel onder het IJ aan te leggen.”

Qua kosten is een tunnel iets goedkoper. Voordeeltje is dat bij de tunnel het ministerie en Rijkswaterstaat een deel van de kosten voor hun rekening nemen.

Tot nu toe wordt een tunnel niet overwogen, vanwege de vermeende sociale onveiligheid en de kans op opstoppingen. Allebei kul, volgens de groep. Ondergronds kan prima een veilige tunnel worden aangelegd en opstoppingen krijg je al helemaal als de brug over het IJ open moet. Dat zal naar verwachting enkele keren per dag gebeuren.

De verwachting is ook dat een brug even hoog wordt als een gebouw van vijf verdiepingen. „Ik weet hoeveel het daar waait”, zegt Maxim Gortworst, bewoner van het Java-eiland. „Dat is hard. Gezellig wordt het bovenop de brug niet. Er zal ook iets moeten worden verzonnen, dat niemand van die hoge brug af kan springen.” De brug wordt niet toegankelijk voor de hulpdiensten.

Zorgwekkend vindt de groep bovendien dat al het fiets- en voetgangersverkeer via de onderdoorgang van Pakhuis De Zwijger moet. „Daar gaan dus straks 40.000 fietsers per dag doorheen, terwijl het even breed is als de Haarlemmerstraat”, aldus Gortworst. Over de Haarlemmerstraat fietsen dagelijks 20.000 mensen. Om de fietsdruk daar te ontlasten wordt nu gestudeerd op een aanvullende route via de Haarlemmer Houttuinen.

Ook vreemd is de volgorde van de besluitvorming. Eerst buigt de stad zich over de bouw van de brug. Pas daarna volgt een beslissing over de verplaatsing van de cruiseterminal, terwijl dat hamerstuk volgens de bewonersgroep juist leidend is voor de aanleg van de Java-brug.

Er is al te veel IJ uit Amsterdam weggehaald, aldus de actiegroep, met de bouw van het Paleis van Justitie en de overkapping voor de bushaltes achter het Centraal Station. Er komt in de toekomst ook nog een brede wandelpromenade tegen het station aan met ondergrondse fietsenstalling. „Die zal bijna de rand raken van de vaargeul in de buitenbocht”, aldus Gortworst.

3 antwoorden
  1. Leon H.
    Leon H. zegt:

    Misschien kan de gemeente naast alle bochten, hellingen en slingers ook en serie drempels kan plaatsen? Wellicht dat dat de dramatische gevolgen van dit akelige verkeersinfarct zou kunnen beperken?

    Beantwoorden
  2. Hans FM
    Hans FM zegt:

    Nutteloos achterhoedegevecht dit, tijd kan beter besteed. Tot de komst van de brug Javaeiland – Noord heeft de Gemeenteraad immers al lang besloten. Dit zijn de laatste stuiptrekkingen van de tegenstanders. Het door Gothorst gesignaleerde probleem is inderdaad wel een knelpunt. Maar bij de aanleg van de nieuwe metrolijn waren er daarvan wel honderden. En zie nu … Niemand hoor je meer mopperen, iedereen blij. Makkers, staakt uw wild geraas 😉

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.