Tunnelvisie bij brug over ’t IJ?

ANALYSE VEEL GELD EN RISICO’S BIJ ’SPRONG’

Door Mike Muller / De Telegraaf

De Sprong over het IJ is een van de risico-projecten die de komende tijd de politieke agenda gaat bepalen, al is het maar omdat de stad hevig verdeeld is of er nu bruggen óf een tunnel moet komen. Het stadsbestuur en een flink deel van de gemeenteraad zijn voor de komst van een brug, in elk geval tussen Java-eiland en Noord. Een tunnel zou ’sociaal onveilig zijn’, maar naar de sociale veiligheid op bruggen is geen onderzoek gedaan, zo merkte een ambtenaar op in stukken die deze krant opvroeg.

Uit die documenten blijkt dat vooral de verplaatsing van de Passengers Terminal Amsterdam (PTA) de stad veel geld gaat kosten én gevolgen heeft voor de realisatie van de brug. Mocht de PTA niet tijdig zijn verplaatst, kan dat de bouw van de Javabrug vertragen. Een lijvig onderzoek naar mogelijke nieuwe locaties – met als meest gunstige optie de Coenhaven – waar de cruiseschepen in de toekomst zouden kunnen aanmeren, is door het nieuwe linkse stadsbestuur echter al van tafel geveegd.

De PTA zou veel verder van de stad verwijderd moeten liggen, is hun mening. In het coalitieakkoord is opgenomen dat de vestiging van de PTA in de Coen- en Vlothaven niet bijdraagt aan de spreiding van het toerisme en de verbetering van de luchtkwaliteit. Kennelijk hebben de opstellers van het coalitieakkoord het uitputtende onderzoek niet gelezen: maar 8% van de toeristen in Amsterdam komt van cruiseschepen en de verwachting is niet dat – wanneer de PTA verplaatst wordt naar bijvoorbeeld de Achtersluispolder – er ineens minder cruisetoeristen komen. Hoogstens enkele honderden.

Eind dit jaar is er een go of no-go moment voor het stadsbestuur. De vraag zal centraal staan of het slim is om de Javabrug aan te leggen of misschien toch te kiezen voor tunnels, hetgeen het Rijk, de provincie, het Havenbedrijf en de scheepvaartbranche het liefst willen. Met de komst van bruggen worden nieuwe problemen gecreëerd, die met tunnels niet ontstaan, luidt de kritiek van deze partijen. Luistert de stad ook naar hun zorgen, of is er sprake van tunnelvisie? In dit geval omdat er hoe dan ook een brug moet komen?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.