Schrappen brug blijft optie

  • De plek waar de PTA nu nog zit. Het stadsbestuur wil dat de cruiseterminal wordt verplaatst naar buiten de gemeentegrenzen. FOTO DIJKSTRA BV / De Telegraaf

AMBTENAREN BUIGEN ZICH OVER VRAAG ’HOE GAAN WE DE MARKT OP?’

Van onze verslaggevers / De telegraaf

Ambtenaren van de stad houden in gemeentelijke stukken de optie open dat de verplaatsing van de Passagiers Terminal (PTA) en de aanleg van de Javabrug niet doorgaan. Dat valt op te maken uit opgevraagde correspondentie door De Telegraaf over wat de gemeente ’de Sprong over het IJ’ noemt.

De stad wil meer verbindingen tussen Noord en de rest van de stad. Voor wat betreft een oeververbinding bij het Stenen Hoofd wordt nu al rekening gehouden met een tunnel, maar als de verplaatsing van de PTA onhaalbaar blijkt, dan zal ook bij het Java-eiland gekozen moeten worden voor een tunnel.

In dat geval wijzen de ambtenaren nog wel op het alternatief om een brug aan te leggen tussen het Azartplein op het KNSM-eiland en Noord. Deze brug zal naar verwachting minder vervoer trekken, vooral vanwege de grotere afstand tot het centrale deel van het IJ. Volgens anderen zou een brug op deze plek veiliger zijn voor de scheepvaart.

De Java-brug moet in principe een attractie worden, zo schrijven de ambtenaren. De aanleg van een brug wordt ondanks grote tegenstand als iets positiefs en een zekerheid gezien. Over tunnels wordt niet gerept.

Een van de vragen waar een stuurgroep zich mee bezighoudt, is ’hoe gaan we de brug op de markt brengen?’. Om draagvlak voor de brug te creëren, zal op de psychologische waarde van de brug worden ingezoomd, zo stelt de gemeente. Het gaat de Javabrug in de markt zetten vanuit een sociale dimensie.

„Framing in beeld (kaartmateriaal) en taalgebruik (’brug van Noord naar Zuid’) spelen een belangrijke rol in het creëren van draagvlak voor de brug”, aldus de ambtenaren. Het brugontwerp moet eveneens van de Kop van Java een parkachtige omgeving maken. De ambtenaren schrijven verder: „De brug moet niet alleen worden bezien vanuit de stad, maar ook de zichtpunten vanaf de brug moeten in beeld worden gebracht. Door het tijdig in beeld brengen van deze zichtpunten kan de brug zelf namelijk ook een attractie worden, hetgeen positief bijdraagt aan de belevingswaarde van de brug voor Amsterdammers.”

Onder bewoners is er behoorlijk veel weerstand tegen een brug. Voor een tunnel is meer draagvlak. De provincie Noord-Holland is mordicus tegen een brug, net als de binnenvaart, Rijkswaterstaat, het Havenbedrijf en het ministerie van Infrastructuur. Zij vinden dat het te veel hinder oplevert voor de drukke vaarroute. De minister eist dat vanwege de veiligheid de brug bediend moet worden door Rijkswaterstaat en dat die kosten op de gemeente worden verhaald.

„Op het IJ is de dynamiek van de beroepsvaart leidend”, erkent de gemeente in de documenten. Het vroegste moment om een definitief investeringsbesluit te nemen is in het tweede kwartaal van 2019. „Dan zijn voldoende kaders te harden. Hiervoor is een ontwerp en begroting noodzakelijk die door de nautische partijen is goedgekeurd.” En even verderop: „Zij mogen niet enkel hinder ondervinden van de brug.” Maar tot nu toe voldoet geen enkele van de door de gemeente gepresenteerde zes varianten van de Javabrug aan de nautische eisen voor de scheepvaart.

Als de PTA blijft waar-ie is, groeit de cruiseterminal naar verwachting door tot 250 cruiseschepen per jaar in 2030. De huidige coalitie van GroenLinks, D66, SP en PvdA wil de PTA het liefst buiten de stad plaatsen. Zaandam is een optie.

1 antwoord
  1. Tjerk
    Tjerk zegt:

    De gemeentefractie van de Partij voor de Dieren ziet ook liever een tunnel. Ze willen onderzoeken of één tunnelbuis van de IJ-tunnel een fietstunnel kan worden. Bovendien meer plaatsen voor fietsen in de NZ lijn.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.