Havenbrug splijtzwam tussen Amsterdam en Rijkswaterstaat

8 nov 2018 – Financieel Dagblad

Bruggen horen te verbinden, maar niet in Amsterdam. Het plan voor een fietsbrug over het IJ is verworden tot een splijtzwam tussen de gemeente en Rijkswaterstaat. Een eerdere discussie over de nieuwe oeververbinding en de toekomst van de haven laait hierdoor weer op.

De ruzie is ontstaan doordat Rijkswaterstaat (RWS) alle zes ontwerpen van de gemeente voor een fietsbrug heeft verworpen omdat ze te veel risico’s opleveren voor het scheepvaartverkeer. Een brief die RWS hierover in september heeft verstuurd naar de gemeente is woensdag via media in de openbaarheid gekomen.
Een woordvoerder van RWS legt uit dat bij het opengaan van de brug scheepvaartverkeer moet wachten, wat gevaar oplevert. ‘Dan moeten schepen elkaar namelijk gaan kruisen. De nautische veiligheid komt hierdoor in gevaar.’

 


Eén van de brugvarianten die de gemeente Amsterdam bij Rijkswaterstaat heeft ingediend.Afbeelding: gemeente Amsterdam

Cruciaal
Voor de gemeente is een oeververbinding cruciaal om een betere aansluiting te krijgen tussen het centrum en Amsterdam-Noord, het stadsdeel dat sterk in ontwikkeling is en steeds populairder wordt. De Javabrug, de naam waaronder de te bouwen verbinding bekend staat, zou daarvoor zorgen.
De gemeente moet nu echter terug naar de tekentafel. Een woordvoerder van de stad ontkent dat er ruzie is. ‘We zullen verder in gesprek gaan over hoe we de problemen kunnen oplossen.’ Tegelijk geeft zij aan dat de gemeente vasthoudt aan de voorkeur van de gemeenteraad voor een brugverbinding.


Het rode vlaggetje geeft de beoogde plek aan voor een brugverbinding tussen het centrum van Amsterdam en Amsterdam-Noord. Afbeelding: Googlemaps

Liever tunnel
Het debat over de oeververbinding is door de afwijzing van de plannen en de vasthoudendheid van de gemeente van nieuwe zuurstof voorzien. Want de brugverbinding stuit al langer op bezwaren van niet de minste partijen: Havenbedrijf Amsterdam, de ondernemersvereniging Oram en de provincie Noord-Holland.
Deze partijen zien een brugverbinding als een obstakel voor de belangrijke en drukke vaarroute vanuit de haven naar het Europese achterland. Zij zijn daarom juist voorstander van een verbinding via een tunnel. Met steun van RWS, die dit nautisch veiliger vindt. Maar die tunnelvariant is door de gemeente afgewezen met het argument dat dit sociaal onveilig zou zijn.
Directeur Kees Noorman van Oram heeft geen goed woord over voor de handelwijze van de gemeente. ‘Gelet op de complexiteit moet je hiervoor de rust nemen. Maar er moest politiek gescoord worden. Voor de verkiezingen is er daarom nog een raadsbesluit doorgedrukt’, aldus Noorman woensdag in de marge van een havendebat.

Diepere onmin
Achter de bruggenkwestie schuilt een diepere onmin over de houding van de gemeente jegens de haven. Door de brugplannen is de cruiseterminal in het centrum van de stad al de wacht aangezegd, een actie die kwaad bloed heeft gezet.
Daar komen nog eens de vorig jaar aangekondigde plannen bij voor omvangrijke woningbouw in de haven. Vanwege het woningtekort wil Amsterdam 40.000 tot 70.000 woningen bouwen op grond die nu nog tot de haven behoort.
Tijdens een fel debat vorig jaar uitten bedrijven in de haven hun kritiek op deze plannen. ‘Het lijkt alsof de stad bedrijven niet meer aardig vindt. De haven is verweesd’, zei Noorman van Oram destijds.

Waarschuwing
Directeur Coen Overtoom van Havenbedrijf Amsterdam verweet de gemeente bij die gelegenheid vooral over de haven te praten maar niet met de haven. In een interview eerder dit jaar in het FD zei hij dat ‘Amsterdam de waarde van zijn haven onvoldoende ziet’.
Daarbij sloot Mark Frequin, directeur-generaal mobiliteit van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, zich aan. Hij waarschuwde vorig jaar niet het gevoel te willen krijgen dat de tientallen miljoenen euro’s die het Rijk in de bouw van een nieuwe zeesluis steekt ‘in het water vallen’.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.