‘Coenhaven toch alternatief voor Passenger Terminal Amsterdam’

Anders dan wat er in het coalitieakkoord is afgesproken, lijkt de Coenhaven toch nog steeds een alternatief te zijn om de nieuwe locatie te worden van de Passenger Terminal Amsterdam (PTA). 

AT5 – 17 jan 2019

Dat blijkt uit ambtelijke stukken die in handen zijn van De Telegraaf. In mei 2018 schreven GroenLinks, D66, PvdA en SP nog in het coalitieakkoord dat ‘het voornemen om een tweede PTA bij de Coen- en Vlothaven te plaatsen relatief duur is, woningbouwmogelijkheden beperkt en weinig bijdraagt aan spreiding van toerisme en verbetering van de luchtkwaliteit. Dit gaat dus niet door.’

Lees ook: Cruiseterminal PTA binnen 5 tot 10 jaar weg uit binnenstad

Minder dan een jaar later lijken de zaken er heel anders voor te staan. Het overleg over de verplaatsing van de PTA vindt plaats in het Bestuursplatform Noordzeekanaalgebied. Dat is een samenwerkingsverband tussen verschillende gemeenten, de provincie het ministerie, de haven en Tata Steel. Amsterdam heeft dus niet de volledige regie over de keuze. 

Uit de ambtelijke stukken blijkt dat de andere partijen niet accepteerden dat Amsterdam bij voorbaat een nieuwe locatie binnen gemeentegrenzen zou afwijzen. Daarom werd door Amsterdam de Coenhaven heroverwogen. Het zou dan een tijdelijke oplossing zijn, al maken enkele ambtenaren zich zorgen over hoe tijdelijk dit dan zou zijn. 

Lees ook: PTA-directeur: ‘Verplaatsen terminal gaat de stad veel omzet kosten’

De PTA moet worden verplaatst om ruimte te maken voor de Javabrug. Deze brug over het IJ moet stadsdeel Noord beter verbinden met de rest van de stad. Door de brug kunnen grote cruiseschepen niet meer zo makkelijk over het IJ varen. 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.