Archief van geplaatste artikelen

Overgrote meerderheid provinciale partijen tegen een brug!

De nieuwe brug over het IJ kan het best worden afgeblazen om andere alternatieven mogelijk te maken, zoals een nieuwe tunnel of een kabelbaan. Wat vindt de provincie hiervan.

Rotterdam viert 77 jaar Maastunnel

Tien dagen lang sierden 35.000 fluorescerende hartvormige stickers de 580m lange voetgangerstunnel onder de Nieuwe Maas.

Een brug of toch die tunnel? ‘Alle opties worden nog een keer besproken’

Het begint zo langzamerhand een nieuw hoofdpijndossier van de stad te worden, komt hij er nu wel of niet, die brug over het IJ. Vandaag liet wethouder Van Doorninck weten dat de gesprekken met de nautisch parijen, in haar ogen ‘bijzonder constructief’ zijn verlopen.

‘Coenhaven toch alternatief voor Passenger Terminal Amsterdam’

Anders dan wat er in het coalitieakkoord is afgesproken, lijkt de Coenhaven toch nog steeds een alternatief te zijn om de nieuwe locatie te worden van de Passenger Terminal Amsterdam (PTA).

‘Noord heeft geen brug naar het centrum nodig’

Amsterdam zit niet te wachten op een nieuwe brug over het IJ. Er zijn genoeg mogelijkheden voor een snelle oversteek.

Pontje over het IJ: druk? Ja. Romantisch? Ja

Wachtend met de fiets als de laadklep daalt, de horden stadsgenoten en gasten die eraf komen; jij die erop moet, de hoofden, de blikken, die jassen en brommers, daar gaat niets boven.

Een tunnel is veel logischer dan de Javabrug

Een Javatunnel is onbespreekbaar; te onveilig en onaangenaam. Datzelfde bestuur ziet bij de westelijke IJ-verbinding een tunnel en een brug als gelijkwaardig.

Amsterdam haalt bakzeil in omstreden havenplannen

Amsterdam gaat omstreden plannen voor de haven opnieuw onder de loep nemen. Hiermee komt de stad tegemoet aan de kritiek van Havenbedrijf en ondernemers.

Amsterdam maakt pas op de plaats met IJ-brug

Er komt voorlopig geen Java-brug: Tunnelvariant niet langer uitgesloten, aldus havenwethouder Udo Kock (D66) bij het Havengildediner.

Bouw fietsbrug over het IJ op losse schroeven

De gemeente gaat een zogenoemd deskundigenpanel samenstellen, dat enkele maanden de tijd krijgt om tot een advies te komen, meldt wethouder Marieke van Doorninck (Ruimtelijke Ontwikkeling) in een brief aan de gemeenteraad.

Deskundigen gezocht voor advies over Javabrug

Wethouder Marieke van Doorninck wil dat een zogenoemd ‘deskundigenpanel’ zich gaat buigen over de Javabrug. Er wordt nog gezocht naar deze deskundigen, die over een aantal maanden advies gaan uitbrengen.

Brief aan bewoners en ondernemers: brugplan vertraagd

Projectgroep Javabrug: Vervolggesprekken worden gevoerd om te zoeken naar oplossingen. In dat onderzoek worden ook andere oplossingen dan een Javabrug betrokken.

Stand van zaken proces Javabrug

Uit betrouwbare bron: Brief wethouder aan de leden van de gemeenteraad Amsterdam over de stand van zaken Javabrug. Een op te richten deskundigenpanel zal om advies worden gevraagd

Besluit Javabrug vertraagd door onderhandeling met RWS

De gemeenteraad kan zich op zijn vroegst pas in het eerste kwartaal van 2019 buigen over de komst van de Javabrug. Dat zou in eerste instantie eind dit jaar gebeuren.

Fietsersbond aan de Minister: Denk meer aan de fietser!

Brandbrief van de Fietsersbond vraagt meer aandacht voor de fietser bij de besluitvorming omtrent een brug over het IJ. Wat de bond stoort is dat belangen noch argumenten van fietsers een rol spelen.

Of die Javabrug er echt gaat komen valt nog maar zeer te bezien

De brug over het IJ staat op losse schroeven nu alle voorstellen zijn afgekeurd. Het stadsbestuur lijkt zich verkeken te hebben op de tegenstand buiten én binnen Amsterdam. Komt de Javabrug er eigenlijk wel?

Overleg Amsterdam en ministerie over IJ-brug in impasse

Infrastructuur Ambtenaren van de gemeente en het ministerie hebben een mediator ingeschakeld. Of de brug er komt is onzeker.

Commentaar: Groen licht voor tunnel onder IJ

Over twee weken gaat de gemeenteraad praten over het veto van Rijkswaterstaat. Dan zal duidelijk worden of de hoofdstad haar koers verlegt of dat ze blijft trekken aan een dood paard.

21 november Spoeddebat Commissie RO Amsterdam

Komt allen 21 november naar de Stopera. In deze raadscommissie vergadering is meteen een gelegenheid om in te spreken. Ook als je niet inspreekt zal een hoge opkomst van betrokken buurtbewoners de nodige invloed hebben.

Havenbrug splijtzwam tussen Amsterdam en Rijkswaterstaat

Bruggen horen te verbinden, maar niet in Amsterdam. Het plan voor een fietsbrug over het IJ is verworden tot een splijtzwam tussen de gemeente en Rijkswaterstaat.

RWS keurt ontwerpen fietsbrug over IJ af

De gemeente moet terug naar de tekentafel: alle zes varianten voor een brug over het IJ worden door Rijkswaterstaat als ‘nautisch onveilig’ betiteld.

Knetterende ruzie brug-ambtenaren

De discussie met Rijkswaterstaat over de door Amsterdam gewenste Brug over het IJ is geëscaleerd. Hoewel naar de buitenwereld wordt gedaan alsof er ’constructieve gesprekken’ worden gevoerd, blijkt achter de schermen juist knetterende ruzie te zijn ontstaan.

RWS keurt Amsterdams plan voor brug over IJ af

Rijkswaterstaat heeft de plannen van de gemeente Amsterdam om een honderden miljoenen kostende brug over het IJ aan te leggen afgekeurd. Amsterdamse ambtenaren ’lichtelijk in paniek’.

‘Brug over het IJ is een slecht idee voor scheepvaart’

Begin november kiest de gemeenteraad een variant voor de nieuwe brug over het IJ. Rob Schoemaker benadrukt in het Parool de bezwaren voor het scheepsverkeer.

Maak een Javabrug met drie snelheden: óók geschikt voor LEV’s

Een echte stadsbrug zou volgens Tjeerd Dijkstra óók de vele soorten lichte, elektrisch aangedreven voertuigen (LEV’s) moeten bedienen.

Plan voor nieuw Waterfront IJ-zijde

De gemeente Amsterdam heeft een plan gepubliceerd voor een ondergrondse fietsenstalling aan de achterkant van CS. Als die er in deze vorm komt, is er helemaal geen ruimte meer voor een tunnel.

Voorbereiding brug gaat maar door en door

Al een paar dagen zie ik ze lopen. Mannen in gele hesjes met maatstokken en theodolieten. De ambtelijke trein lijkt niet meer te stoppen.

De NZ-lijn is leuk, maar nog altijd zijn meer ponten nodig

Een derde buitenmodel pont is maandag in gebruik genomen. Volgens wethouder Sharon Dijksma (Verkeer) is het hard nodig, ook nu de Noord/Zuidlijn er is. ‘We gaan er de komende tijd nog meer bestellen.’

Tunnelvisie bij brug over ’t IJ?

De gemeente is voor de komst van een brug. Een tunnel zou ’sociaal onveilig zijn’, maar naar de sociale veiligheid op bruggen is geen onderzoek gedaan, zo merkte een ambtenaar op in stukken die deze krant opvroeg.

Schrappen brug blijft optie

Ambtenaren van de stad houden in gemeentelijke stukken de optie open dat de verplaatsing van de Passagiers Terminal (PTA) en de aanleg van de Javabrug niet doorgaan.

Forum in raad: Brug is waanzin

Een brug over het IJ zou helemaal geen zekerheid moeten zijn. Er zijn ook andere opties voor de verbinding. Misschien kan verkeerswethouder Sharon Dijksma het dossier over de brug over het IJ openbreken.

Zorgen brug over IJ groeien

Over de smalle Pakhuis-onderdoorgang moeten straks 40.000 fietsers per dag van en naar Noord. FOTO RICHARD MOUW BEWONERS VREZEN ONVERSCHILLIGE BESLUITVORMING door Richard van de Crommert, de Telegraaf Een bewonersgroep uit de stad is bang dat er in het laatste kwartaal van dit jaar onzorgvuldige en eenzijdige besluitvorming plaatsvindt over de aanleg van de brug […]

Sail-organisatie bezorgd over brug over het IJ

Sail maakt zich zorgen over de komst van een brug over het IJ. De organisatie vreest voor ongelukken en zegt dat in het uiterste geval zal moeten worden uitgeweken naar een andere locatie voor het evenement.

Amsterdam weert de verkeerde toeristen

De gemeente treft maatregelen tegen overlast van toeristen. Terecht, meent Ilse van Miert, maar pakt de gemeente niet de verkeerde groep toeristen aan?

Interview Ton Schaap, stedenbouwkundige

Over de geschiedenis van de Kop van het Java-eiland, de vele plannen die de revue gepasseerd zijn en de huidige plannen voor een brug over het IJ.

Nieuwsbrief Sprong over het IJ – 11 juli 2018

De Sprong over het IJ valt onder de Dienst Ruimte en Duurzaamheid. Lees hier de laatste uitgave van de nieuwsbrief (11 juli 2018) van de Dienst.

Onderzoek verkeersstromen scheepvaart op het IJ (Kop van Java)

Het projectteam Javabrug wil meer inzicht krijgen in de verkeersstromen op het IJ en de hoogte van passerende schepen. Om deze gegevens te verzamelen zet het projectteam het komende jaar lasers en een videocamera in.

CEO Havenbedrijf: ‘Amsterdam kan beter goedkope vluchten met zuipende toeristen beperken’

CEO Koen Overtoom van Havenbedrijf Amsterdam pleit voor het terugdringen van goedkope vluchten naar de hoofdstad in plaats van het sluiten van de cruiseterminal. Volgens hem kan Amsterdam ‘beter goedkope vluchten met zuipende toeristen beperken’. http://www.at5.nl/artikelen/183935/ceo-havenbedrijf-amsterdam-kan-beter-goedkope-vluchten-met-zuipende-toeristen-beperken

Donderdag 28 juni bewonersavond NHK-brug

Op donderdag 28 juni is er een nieuwe bewonersbijeenkomst in de Tolhuistuin over de (brom)fiets- en voetgangersbrug over het Noordhollandsch Kanaal in Amsterdam Noord.

Plan voor kabelbaan over IJ krijgt vorm: ‘Het is realistisch’

Voor 90 miljoen euro kan hij er liggen: een ov-kabelbaan over de westflank van het IJ. Architectenbureau UNStudio heeft alvast het ontwerp gemaakt.

Brug over het IJ strookt niet met hotel Jakarta

Het Parool – De plannen voor een hoge fietsbrug over het IJ in het verlengde van de Jan Schaeferbrug staan op gespannen voet met de afspraken die hotelgroep Westcord vier jaar geleden met de gemeente heeft gemaakt.

Brug over het IJ in strijd met afspraken hotel Jakarta

AT5 – De plannen voor een hoge fietsbrug over het IJ in het verlengde van de Jan Schaeferbrug stroken niet met de afspraken die hotelgroep Westcord vier jaar geleden met de gemeente maakte.

UNStudio presenteert ontwerp voor de IJbaan

UNStudio heeft in opdracht van de Stichting IJbaan een ontwerp gemaakt voor de IJbaan, een kabelbaan voor het Amsterdam van de toekomst.

Verslag gemeente van de bewonersavond

Verslag van besloten previewavond voor bewoners en ondernemers Armada over de Javabrug op woensdag 18 april 2018 in Pakhuis De Zwijger.

Amsterdam, stad aan het IJ

Documentaire van Remy Vlek, uitgezonden door AVRO Close Up op 16 april 2012 (53 min.) Wie de laatste tien jaar af en toe in de buurt van het IJ was, heeft het kunnen zien: het ene na het andere spectaculaire gebouw verrees aan de Amsterdamse IJ. De laatste drie jaar kregen de ontwikkelingen een onverwachtse wending […]

Over de Kop.

Over de Kop is een weblog van waar plannen, foto’s en verhalen worden verzameld die te maken hebben met de Kop van het Javaeiland. Sinds enige tijd heeft Bert Kommerij een categorie “de Brug” toegevoegd aan zijn blog. Hier vindt je zijn bijzonder lezenswaardige beschouwingen over groot en klein gedoe rondom de plannen voor de brug. […]

Petitie voor een referendum

Met dit referendum wil de Partij van de Ouderen het stadsbestuur ertoe bewegen om eindelijk eens te luisteren naar de bewoners van onze stad. “Die willen geen bruggen over het IJ”, aldus Partij van de Ouderen fractievoorzitter Wil van Soest, die pal achter de bewoners is gaan staan. Ga naar de petitie op HartVoorAmsterdam.nl

Nieuw Amsterdams stadsbestuur schrapt nieuwe PTA

Hoewel de Amsterdamse collegeonderhandelingen nog bezig zijn, is er al een deelakkoord gepresenteerd: een pakket met maatregelen moet de druk van toeristen op de stad verminderen. (overgenomen uit www.cruisetime.nl – 19 mei 2018) Het akkoord met de naam ‘Balans in de stad’ bevat diverse maatregelen. Één van de maatregelen is het afblazen van het plan voor het […]

AT5 – Straten van Amsterdam

De Straten van Amsterdam. Deze keer met @bertkommerij http://www.at5.nl/video/158763 Met Bert, die al 10 jaar een weblog bijhoudt over de ontwikkelingen rondom de Kop van Java-eiland bespreekt AT5 de plannen voor de brug over ‘t IJ. We gaan langs bij Kees en Geertrui die niet zitten te wachten op een fietspad langs hun woonkamer. De […]

De 5 maatregelen

In april 2018 heeft de gemeente de Sprong over het IJ nog eens samengevat in de “Brochure Sprong over het IJ”.

Luid applaus voor variant 8: helemaal geen brug over het IJ

Aan beide kanten van het IJ werden deze week de zes verschillende opties voor de Javabrug besproken met bewoners. In Oost willen ze de brug zo ver mogelijk naar west, in Noord zo ver mogelijk naar oost.

Noorderlingen graven zelf een tunnel: ‘Een brug moeten we niet willen’

In juni maakte wethouder Eric van der Burg bekend dat de brug over het IJ er echt gaat komen. Maar veel bewoners van Noord zijn het daar nog steeds niet mee eens, daarom graven ze nu zelf een tunnel. Initiatiefneemster Annemarie Westdorp-Stuurendonk verwacht dat de tunnel al binnen vier weken af zal zijn. http://www.at5.nl/artikelen/178689/noorderlingen-graven-zelf-een-tunnel-een-brug-moeten-we-niet-willen

Een brug over het IJ is als zebrapad over de A4

‘Een brug over het IJ is als zebrapad over de A4’ Jos Verlaan 1 februari 2018 bron: NRC www.nrc.nl „Alsof je een zebrapad over de A4 aanlegt.” Gedeputeerde Elisabeth Post (VVD) van de provincie Noord-Holland grapte erover in haar blog over Amsterdamse plannen om een fietsbrug over het IJ te bouwen. Maar het was wel een […]

Brug die bijna niemand wil

Zelden komt het voor dat de Amsterdamse gemeenteraad zich zo hardnekkig vastbijt in zijn eigen denkrichting. Het besluit om een brug over het IJ aan te leggen ligt panklaar op de burelen van de Stopera. Maar een groot deel van de Amsterdammers wil de brug niet.

Anti-brug protest in Noord: ‘Met een scootmobiel glij je er zo vanaf’

‘Geen brug over het IJ!’, met die boodschap heeft een groep bewoners van Noord vandaag in weer en wind geprotesteerd. Bij het Buiksloterwegpontje stonden ze vandaag te vernikkelen om hun boodschap over te brengen. http://www.at5.nl/artikelen/176175/anti-brug-protest-in-noord-met-een-scootmobiel-glij-je-er-zo-vanaf

VVD wil alsnog onderzoek naar tunnel onder het IJ

De Amsterdamse VVD wil dat er alsnog een onderzoek komt naar de mogelijkheden voor een fiets- en voetgangerstunnel onder het IJ.

Wat denken andere belanghebbenden van een mogelijke brug

        De Koninklijke BLN-Schuttevaer. Een ketenbrede brancheorganisatie ván en vóór de binnenvaart Passagiers Terminal Amsterdam (PTA)

Het Amsterdamse bedrijfsleven is niet blij met de komst van de brug.

Het Amsterdamse bedrijfsleven is niet blij met de komst van de brug. Volgens ORAM-directeur Kees Noorman ontbreekt een gedegen onderbouwing en zouden eerst de effecten van een beter veersysteem en het opengaan van de Noord/Zuidlijn moeten worden bestudeerd. ‘Juist een omvangrijk en complex project als deze vraagt om zorgvuldig en gedegen onderzoek, zo leert ook […]

Naast de nautische zorgen om een brug, ziet het havenbedrijf meer voordelen in een tunnel of passage om drie redenen

Een brug dient  aan een aantal nautische eisen (richtlijn vaarwegen) te voldoen om veilig te zijn. Marleen van de Kerkhof, (rijks)Havenmeester: ‘Ik heb tot op heden nog geen nautisch veilig ontwerp gezien. Ook over de voorkeurslocatie maak ik me zorgen https://www.portofamsterdam.com/nl/nieuwsbericht/havenbedrijf-amsterdam-pleit-voor-veiligheid-bij-oeververbinding

Schultz scherpt eisen fietsbruggen over IJ aan

Minister niet blij met de plannen om twee bruggen over het IJ te bouwen. Ze pleit voor sociaal veilige tunnels, die volgens haar beter en goedkoper zijn.

Bewoners Overhoeks: ‘Geen brug maar een tunnel onder het IJ’

De bewoners van de wijk Overhoeks in Noord willen snel een tunnel onder het IJ, schrijft Marcel Oomen van de wijkvereniging Overhoeks. Bruggen op de flanken bieden volgens hem onvoldoende soelaas. https://www.parool.nl/opinie/bewoners-overhoeks-geen-brug-maar-een-tunnel-onder-het-ij~a4505668/

Minister Schultz “niet blij” met IJ-brug; tunnel moet worden onderzocht

Rijkswaterstaat (RWS) en minister Schultz van Infrastructuur en Milieu willen dat de gemeente de plannen voor een brug over het IJ gaat heroverwegen. De minister wil dat een tunnelvariant wordt uitgewerkt.

Ontwerpverkenning IJ-oeververbindingen

Ontwerponderzoek naar bruggen, tunnels en het metrostation Sixhaven, dat verricht is ten behoeve van de Nota van Uitgangspunten Sprong over het IJ.

Hoe steken we in de toekomst het IJ over? Dit zijn de opties

Volgens minister Kamp is een brug over het IJ geen goede oplossing om de drukte op het water te verlichten. Welke opties hebben de afgelopen jaren de revue gepasseerd? https://www.parool.nl/amsterdam/hoe-steken-we-in-de-toekomst-het-ij-over-dit-zijn-de-opties~a4423042/

Motie leden Vroege en Vink principebesluit Sprong over ’t IJ (hoofdalternatieven).

Motie van Vroege en Vink (D66)  om een toekomstig metrostation Sixhaven en een voetgangerstunnel CSBuiksloterweg toe te voegen aan de lijst met te onderzoeken hoofdalternatievenen ze net zo serieus en volwaardig te onderzoeken als de hoofdalternatieven die daar nu al op staan.   https://amsterdam.raadsinformatie.nl/document/4443297/1/1226_16_Motie_S_van_Vroege_Vink_Sprong_over__t_IJ

Motie van Zeeger Ernsting (Groenlinks) principe besluit

Raadslids Zeeger Ernsting  (Groenlinks) dient motie in om Rijkswaterstaat en de Amsterdamse haven weer in het gareel te krijgen. Beide zijn categorisch tegen een brug. https://amsterdam.raadsinformatie.nl/document/4051124/1#search=%22sprong%20%20over%20%20het%20%20%20ij%20%22

Gebiedsstudie Sprong over het IJ

Lees hier het gemeentelijke rapport “Sprong over het IJ” uit 2015. Er spreekt al een duidelijke voorkeur uit voor bruggen, ook vanwege de verwachte stijging van de grondwaarde op de Noordelijke IJ-oever. Een tunnel wordt terzijde geschoven als oncomfortabel.

IJfietstunnel

De pont naar Noord zit al jaren bomvol. Dure plannen voor fietsbruggen, nieuwe tunnels en zelfs kabelbanen worden gemaakt. Maar, er ligt al een tunnel onder het IJ. De IJtunnel is uitstekend om te vormen tot een fiets-voertuig tunnel. http://www.except.nl/nl/projects/424-amsterdam-bike-tunnel-ijfietstunnel

Amsterdammers zij aan zij voor een tunnel onder het IJ

Toen rond 1900 de woningbouw in Amsterdam Noord op gang kwam raakten de bestaande veren en ponten al snel overbelast. In 1935 vervoerden de veren: 10.000.000 voetgangers 15.000.000 fietsers 1.600.000 motorrijtuigen 50.000 bespannen voertuigen 293.000 bakfietsen 168.000 handkarren.https://www.amsterdam.nl/projecten/tunnels/ijtunnel-elke-eerste/amsterdammers-tunnel/